fredag 13 juli 2012

Storasysters tankar

Resan med Calle är en resa för alla som finns runt honom, inte minst för storasyster Alice. Att Calle är sjuk är hon så väl medveten om, då vi aldrig hållit henne utanför vad som hänt och och händer kring honom. I sina rollekar har hon troligtvis bearbetat en hel del och hon har inte visat på några större funderingar. Alice ser att Calle inte utvecklas som de friska barn som finns runt omkring henne och den senaste tiden har hon gett uttryck för hennes tankar mer än tidigare.

"Mamma, kommer Calle alltid finnas i vårt liv?"
"Varför är Calle sjuk?"
"Jag tycker inte om att Calle är sjuk, jag tycket det är ledsamt."

Det är skönt att hon vågar säga dessa ord men det känns också väldigt ont. Samma funderingar som Alice nu har, är de som jag själv bar på för snart ett år sedan. Ibland kommer hemska tanken tillbaka om att Alice skulle bli ensam och det kryper i hela kroppen. Jag försöker skaka av mig denna tanke när den kommer och fokusera på det viktiga, här och nu. En sak är säker, Alice älskar verkligen sin lillebror. Hon vill honom så väl och säger de finaste orden hon kan.

"Calle, du är den bästa lillebror jag någonsin sett i hela mitt liv". 


3 kommentarer:

  1. Man blir så starkt berörd!!! Stor kram till er!! Kram Anna i Halmstad

    SvaraRadera
  2. Stor kram :-) maja

    SvaraRadera
  3. Hej Malin!
    Jag visste inte att Calle va sjuk utan fick veta efter att vi träffades i veckan. Jag tänker på er och kommer följa dig här på bloggen. Många styrke kramar Therese Sommestad (fd Andersson)

    SvaraRadera