onsdag 17 juli 2013

Lugnet och styrkan

Det jag trodde skulle bli lugnets natt byttes till mardrömmens natt. Plötsligt blev Calle jätterosslig och hostade upp massor av slem. Men mycket slem satt kvar i luftvägarna och syrgasen kopplades på för att hjälpa Calle att syresätta sig bättre. Jag hörde mig själv lugnt säga "andas, andas" varje gång den lilla kroppen gjorde ett andningsuppehåll. Under natten sa en av sköterskorna de där orden som går rätt in i hjärtat. "Det konstigt, de sjuka barnen kommer ofta till de rätta föräldrarna. Ni är så lugna, iallafall utanpå". Ja, jag är nog ganska lugn, tänker jag. Men är det nåhon som har gjort stora framsteg i sjukhusmiljön är det min sambo. Sjukhus, som innan var en plats där han knappt ville sätta sin fot i. Nu är det han som sitter där med ett lugn och styrka i möte med läkare. Det är han som hjälper till när sondslangen ska tryckas ner i halsen på Calle och då inte på ett helt smärtfritt sätt. Det är otroligt vad man lär sig klara av olika saker, saker som man aldrig trodde man skulle klara av eller få vara med om...

3 kommentarer:

  1. Mina tankar är ständigt hos er jag hoppas av hela mitt hjärta att det lugnar ner sig snart och ni får lite vardag. Styrkekramar till hela familjen.

    SvaraRadera
  2. Malin, tänker ofta på dig och din familj. Jag var nere i Sbg under killebom och såg då er lilla skatt sitta i sin vagn. Håller alla tummar att lillkillen snart mår bättre! Styrkekramar Sofi (Sölve BK)

    SvaraRadera